9e HEARTBALLOONING VOOR GEZINNEN MET EEN HARTPATIËNT

Voor de 9e keer stegen afgelopen zaterdag de luchtballonnen op vanaf het Plantsoen in Buren voor HeartBallooning. Met in de mand gezinnen, waarvan een van de kinderen hartpatiënt is. Stichting Heartbeat organiseert samen met Betuwse Ballooning dit evenement om gezinnen een unieke en overweldigende ervaring te bieden. Ballonvaarders uit het hele land stellen hun ballon en crew ter beschikking. Zelfs in deze moeilijke Corona-tijd, waar de ballonvaarders het financieel zwaar hebben door alle maatregelen, was het de organisatie gelukt om 5 ballonnen op te laten stijgen. Voorzitter Björn Tannemaat van Stichting Heartbeat: “Normaliter streven we ernaar om met 10 ballonnen op te stijgen, maar dit jaar hebben we er bewust voor gekozen in verband met het Corona-virus, om het kleinschalig te houden. In tegenstelling tot andere jaren hadden we helaas ook geen inloop- en modelballonnen, om te voorkomen dat gezinnen te dicht op elkaar zouden staan in hun enthousiasme. In de luchtballon was het ook verplicht om een mondkapje te dragen. Niet voor iedere deelnemer even eenvoudig, omdat het ook associaties kan oproepen met het ziekenhuis, waar ze al genoeg tijd hebben doorgebracht. Desondanks was vooral de glimlach goed te zien door het mondkapje.”

De gezinnen werden ontvangen bij de Pannekoekenbakker in Buren en na het nuttigen van een heerlijke pannenkoek, was het spannende moment daar. Het uitleggen van de ballon, het testen van de branders en het luisteren naar de safety-instructies. Even voor 19 uur gingen de ventilatoren aan en begon het vullen van de luchtballon. Na het plaatsnemen in de mand kon er opgestegen worden. Achter elkaar vertrokken de ballonnen van Betuwse Ballooning, Bierling Ballonvaarten, Japhi Ballonvaarten, Future Fun Ballooning en Stichting Onze Ballon voor een vaart richting Tiel, de Waal over om uiteindelijk, na op 3500 foot te zijn geweest als hoogste punt met een prachtig uitzicht over de wijde regio, te landen in het Land van Maas & Waal bij Afferden. Na het inpakken van de ballon en het traditionele glaasje (kinder)champagne en uitreiking van de certificaten, keerden de gezinnen huiswaarts. Een werkelijk unieke ervaring rijker. En de crew van alle ballonnen toostte bij Cafe ’t Zwaantje in Deest nog even op de heerlijke avond. Op naar een volgende editie, waar hopelijk weer alles mogelijk is, qua Corona. De ballonvaarders zijn er in ieder geval klaar voor.

Stichting Heartbeat organiseert voor gezinnen met een (jonge) hartpatiënt eendaagse activiteiten en vakanties in de HeartVilla’s in Winterberg (D) en Otterlo. HeartBallooning is een voorbeeld van de activiteiten, maar ook wordt er een dag op het circuit georganiseerd en hebben vorige week 90 gezinnen een dag in het Dolfinarium beleefd. Alles met plezier en ontspanning als uitgangspunt. Meer informatie: www.stichtingheartbeat.nl

Foto’s BalloonHeaven – Ina van der Craats